alefbatour

alefbatour

آژانس مسافرتی الفبای سفر| تور گردشگری، خرید آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل و تور گردشگری بهار 1400
alefbatour

alefbatour

آژانس مسافرتی الفبای سفر| تور گردشگری، خرید آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل و تور گردشگری بهار 1400

برج میلاد تهران هشتمین ساختمان بلند جهان

برج میلاد تهران که یک برج مخابراتی چندمنظوره است و در سال‌های اخیر به نماد شهر تهران تبدیل شده است، بلندترین برج ایران و ششمین برج مخابراتی دنیا از نظر ارتفاع است. در ادامه ضمن معرفی کامل این برج به توضیح امکانات تفریحی و رستوران‌های این برج می‌پردازیم.

تاریخچه برج میلاد

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران

ابتدا در سال ۱۳۷۲ به دلیل وجود مشکلات در شبکه مخابراتی کشور و در جهت تسریع ارتباطات بی‌سیم، تصمیم به ساخت یک برج مخابراتی در شهر تهران گرفته شد. بعد از حدود 3 سال مطالعه بر روی مکان‌های ممکن برای ساخت این برج، بالاخره منطقه کوی نصر تهران انتخاب شد و در سال 1376 کلنگ ساخت این برج زده شد. مراحل ساخت برج میلاد 11 سال طول کشید و سرانجام، در 16 مهر 1387 با شعار "آسمان نزدیک است" در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران، با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی افتتاح شد. صاحب برج میلاد شهرداری تهران است و هیچ یک از قسمت‌های اداری و تجاری برج میلاد به فروش نخواهند رسید و تنها امکان اجاره بخش‌های مختلف آن از طریق ثبت قرارداد وجود دارد.

سازنده برج میلاد

در سال 1376 شرکت یادمان سازه مجری پروژه برج میلاد تهران از طرف شهرداری تهران معرفی شد و دکتر محمد رضا حافظی استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. موضوع به صورت طرح و ساخت به مناقصه گذاشته شد و در نهایت قرارداد با پیمانکار منعقد گردید.

بخش‌های مختلف برج میلاد

برج میلاد تهرانبرج میلاد تهران

برج میلاد با ۱۵۰ هزار تن وزن و ارتفاعی در حدود ۴۳۵ متر، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. حجم شیشه‌های مصرفی در ساخت این برج مخابراتی حدود 17 هزار متر مکعب می‌باشد و حجم بتن ریزی کل پروژه حدود 63 هزار متر است. برج میلاد نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان نیز هست. ارتفاع بالاترین طبقه برج میلاد به ۳۱۲ متر و آخرین سقف آن به ۳۱۵ متر می‌رسد. دکل مخابراتی 120 متری برج، باقی ارتفاع آن را تشکیل می‌دهد. ساختمان برج میلاد شامل قسمت‌های ساختمان پایین برج، بدنه اصلی برج و قسمت مدور بالای برج و دکل مخابراتی می‌شود که این قسمت‌ها در کنار هم برج میلاد را تشکیل می‌دهند.

ساختمان پایین برج:

ساختمان پایین برج دارای ۶ طبقه تجاری به همراه یک لابی می‌باشد. در دو طبقه پایینی ساختمان بخش تاسیسات قرار دارد. در لابی پذیرش بازدیدکنندگان اتفاق می‌افتد و در طبقه‌های بالایی مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه تریا و نمایشگاه قرار دارد.

بدنه اصلی برج:

در بدنه اصلی برج میلاد 6 آسانسور پر سرعت جهت استفاده بازدیدکنندگان و تیم تاسیسات قرار دارد. همچنین در طول بدنه برج انواع دوربین‌های کنترل ترافیک و سنسورهای تشخیص آلودگی هوا وجود دارد. تعدادی از آسانسورها مخصوص بازدیدکنندگان و تعدادی از آن‌ها مخصوص تیم تاسیسات است.

ساختمان بالای برج:

ساختمان بالای برج میلاد یا همان راس برج دارای 12 طبقه و با مساحتی حدود 12هزار متر مربع است. برای ایمنی و پناهگاه هنگام آتش سوزی دو طبقه اول راس برج مخصوص تاسیسات است. از طبقه سوم تا هفتم امکانات مختلف تفریحی برج مانند رستوران‌ها و موزه‌های برج میلاد قرار گرفته‌اند. در طبقه‌های هشتم و نهم ساختمان برج تجهیزات مخابراتی قرار گرفته اند. در طبقه یازدهم نیز بخش دیگری ازتاسیسات برج میلاد وجود دارد.

بالاترین قسمت سازه برج میلاد، دکل ۱۲۰ متری مخابرات از جنس فولاد را نصب کرده‌اند. این دکل از آخرین طبقه برج میلاد شروع می‌شود و یک آسانسور دو نفره برای تردد تکنیسین‌ها در آن تعبیه شده است. انتهای دکل در ضلع قاعده آن، یک ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر است و تا بالا به‌شکل مربعی به قطر ۶۰ سانتی‌متر در می‌آید. در ساخت این دکل از ۳۵۰ تن فولاد و ۳۰ هزار قطعه فولادی مانند پیچ و مهره، استفاده شده است.

برج میلاد چند پله دارد

برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد. بالا رفتن از این تعداد پله در برج برای ورزشکاران رقابت جالبی بوده است و مسابقات زیادی هم بر سر شکستن رکورد زمان بالارفتن از پله‌ها انجام شده است. رکورد بالا رفتن از پله‌های برج میلاد در حدود ۱۱ دقیقه است.

قطر برج میلاد

قطر بدنه برج در تراز همکف برابر 28 متر و در تراز 240 متر به بالا 17 متر است. بزرگترین قطر برج میلاد 60 متر است و بیشترین سطح زیر بنا در بین برج‌های مخابراتی، تلویزیونی جهان را داراست.

بازدید از زیباترین و بلندترین برج های جهان با الفبای سفر

برج العرب دبی و حقایقی از مدرن ترین هتل دنیا در خلیج فارس

برج ساعت بیگ بن لندن و 12 حقیقت جالب درباره آن

بلندترین برج های جهان کدامند

کاربری برج میلاد

کاربری این برج، تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیونی (VHF/UHF/FM)، ایجاد زیرساخت های تلویزیونی دیجیتال (DVB/MVDS)، هواشناسی، کنترل ترافیک و گردشگری است.

مراکز تفریحی و گردشگری برج میلاد

در مجموعه برج میلاد تهران بخش‌های تفریحی و گردشگری متفاوتی تعبیه کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها در قسمت ساختمان بالای برج و بخشی دیگر در محوطه اطراف برج قرار گرفته‌اند. در ادامه مراکز تفریحی برج را به شما معرفی می‌کنیم.

سکوی دید بسته

در طبقه سوم ساختمان بالای برج «سکوی دید بسته» قرار دارد و چشم‌اندازی زیبا از مناظر مختلف شهر را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. وسعت این قسمت در حدود ۸۸۰ متر مربع است.

موزه شهرداری

دیگر جاذبه دیدنی در طبقه سوم «موزه هدایا و دست‌نوشته‌های شهرداری تهران» است که در ارتفاع ۲۶۱ متری قرار دارد. در این موزه دست‌نوشته‌های قدیمی ایران و هدیه‌های شهرداری‌ شهرهای مختلف به شهرداری تهران در دوره‌های تاریخی متفاوت در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

موزه مشاهیر

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

یکی از زیباترین قسمت‌های بخش ساختمان بالای برج میلاد، موزه مشاهیر است. این موزه که در طبقه پنجم و ارتفاع 271 متری قرار دارد مجموعه‌ای از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی را با سایز واقعی آن‌ها در بر می‌گیرد. طراحی و ساخت این مجسمه‌ها توسط استاد علیرضا خاقانی و با ماده سیلیکون انجام شده است. شما در موزه مشاهیر برج میلاد می‌توانید مجسمه نفیس بسیاری از بزرگان ادبی، تاریخی، فرهنگی، هنری و ... را ببینید. بازدید از این قسمت برج میلاد برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

سکوی دید باز

از مهم‌ترین بخش‌های برج میلاد که بسیاری از گردشگران را به بالای این برج می‌کشاند، «سکوی دید باز برج میلاد» است. سکوی دید باز در ارتفاع 280 متری و در فضایی به وسعت 3000 متر مربع، دورتادور طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است. در این سکو شما می‌توانید با استفاده از دوربین‌هایی که به همین منظور تعبیه شده است، شهر بزرگ تهران را رصد کنید. دورتادور این سکو برای امنیت گردشگران و بازدیدکنندگان با فنس پوشانده شده است.

گنبد آسمان

گنبد آسمان برج میلاد

گنبد آسمان برج میلاد

«گنبد آسمان برج میلاد» در طبقه دوازدهم که آخرین طبقه ساختمان رأس برج میلاد می‌باشد و در ارتفاع ۳۰۲ متری قرار گرفته است. این گنبد با ارتفاع 13 متری خود و نمای بیرونی تمام شیشه و درحالیکه در ستون وسط آن نقاشی‌هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی به چشم می‌خورند، برای تمام بازدیدکنندگان بسیار شگفت‌انگیر و باشکوه است. بر روى دیوار هشت ضلعى مرکزى این طبقه کار هنرى از استاد یحیایى اجرا و نصب شده است که جلوه خاصی به این طبقه داده است . این اثر بر پایه ى داستان ها و روایت هاى کهن ایران زمین در طول نه هزار سال پیشینه ی فـرهنگی تـا دوران کنونى، طراحى و اجرا شده است. در این هنرنمایی الهام گرفتن از عناصر چهارگانه، نیز دیده می‌شود. یکی دیگر از دلایل معروف بودن این گنبد، طراحی ایرانی اسلامی نقش‌های گنبد آسمان با بهره بردن از مفاهیم اخلاقی با ارزشی هم‌چون صلح، عدالت، عشق و مبارزه می‌باشد.

سینما گیم

سالن سینماهای 6 و 7 بعدی با نام سینما گیم در برج میلاد قرار دارند. مدت زمان پخش فیلم های مخصوص سینمای 6 و 7 بعدی میانگین 7 دقیقه بوده و افراد بالای 7 سال مجاز به تماشای این فیلم ها هستند.

رستوران‌های برج میلاد

رستوران گردان

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد

جذاب‌ترین بخش برج میلاد، رستوران گردان آن است. فرقی نمی‌کند که در کدامین قسمت از میز و صندلی‌های رستوران بنشینید. گردش 360 درجه رستوران باعث می‌شود که تمامی مناظر را به راحتی ببینید و از آن لذت ببرید. برای خوردن صبحانه (ساعت 7 تا 9 و 30 دقیقه)، نهار (ساعت 12 و 30 تا 14 و 30 دقیقه) و شام ساعت 19 تا 21 و 30 دقیقه) می‌توانید جا رزرو کنید. با توجه به خاص بودن رستوران و قرار داشتن آن در ارتفاع 280 متری زمین، قیمت غذا حتی در مقایسه با بهترین رستوران‌های تهران نیز گران به نظر می‌رسد.

هزینه های رستوران گردان

بوفه صبحانه: روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیل از ساعت 07:30 تا 10:30 به قیمت 60000 تومان

ناهار به صورت انتخابی (آلاکارد): همه روزه به جز روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 12:30 الی 15:30 به قیمت 108000 تومان

بوفه ناهار : روزهای جمعه و تعطیل به قیمت 250000 تومان

بوفه شام: همه روزه از ساعت 20:00 تا 23:00 به قیمت 250000 تومان

رستوران ایوان

ستوران سنتی ایوان برج میلاد، مکانی چند منظوره است که هم می‌توانید غذا خود را میل کنید و هم از تماشای شهر تهران لذت ببرید. ساعت کار رستوران ایوان از 12 تا 16 و از 19 تا نیمه شب است. کیفیت و طبخ انواع غذاهای ایرانی بر مزیت‌های رستوران ایوان می‌افزاید. نکته قابل توجه در مورد رستوران ایوان این است که سن کوچکی برای اجرای موسیقی زنده وجود دارد که هر شب میزبان علاقه‌مندان هنر می‌باشد.

فود کورت

در فودکورت خوراکده برج میلاد که در طبقه چهارم تجاری این برج قرار دارد انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می‌شوند. کیفیت غذا و نحوه برخورد پرسنل از سوی مشتریان خوب و قابل قبول می‌باشد تمامی غذاخوری‌های فودکورت برج میلاد از ساعت 12 ظهر تا 23 شب باز هستند و برای وعده‌های ناهار، عصرانه و شام سرویس می‌دهند. همچنین قیمت‌های ارائه شده از سوی رستوران‌ها در رده اقتصادی قرار دارد.

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد دقیقا سه طبقه بالای رستوران گردان قرار دارد. فضای این رستوران کاملا لوکس و رسمی بوده و مناسب قرارها یا ملاقات‌های کاری می‌باشد. این رستوران در ارتفاع 292 متری زمین قرار گرفته شده است و امکان سرو غذا هم در سالن آن و هم در بالکن وجود دارد. فضای رستوران گنجایش برگذاری مهمانی 60 تا 100 نفره را داراست.

فرش وی

فرش‌وی را احتمالا در جاهای مختلف تهران دیده‌اید. این فست‌فود همه روزه از ساعت 11 و 30 دقیقه قبل از ظهر تا ساعت 9 و 30 دقیقه شب باز است. تنوع غذایی بالای این فست‌فود کمک می‌کند انتخاب راحت و بی‌دردسری را در فرش‌وی تجربه کنید. پیتزا سوجوک، مخصوص، ایتالیانو، پپرونی و بوقلمون به همراه چیزبرگر دوبل، ساندویچ بوقلمون با پنیر، مرغ سوخاری و سیب زمینی تنوری مخصوص فرش‌وی از مجبوب‌ترین فست‌فودهای اینجاست. با توجه به قیمتی که پرداخت می‌کنید، حجم غذای خوبی را می‌گیرید که کاملا شما را سیر می‌کند.

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد که در محوطه پایینی ساختمان برج قرار دارد در 9 طبقه و زیربنایی حدود 50 هزار مترمربع ساخته شده است. ظرفیت نهایی سالن اصلی (سالن کنسرت برج میلاد) 2098 صندلی است که 1414 عدد از صندلی‌ها در همکف، و باقی آن در بالکن سالن قراردارد. علاوه بر سالن اصلی، مجموعه دارای 6 سالن 60نفره، 2سالن 80نفره، 4 سالن میتینگ، 3طبقه پارکینگ با ظرفیت 206 محل پارک خودرو، آشپزخانه با قابلیت سرو 5هزار غذا در ساعت، اتاقهایی برای رختکن، گریم و تمرین ساز و همچنین یک استودیو و اتاق نودال که قابلیت پخش برنامه زنده را دارند، از جمله ویژگی های این مجموعه است. در آخرین طبقه تأسیسات سالن، شامل، هواسازهای بسیار قوی و سایر تجهیزات فنی تعبیه شده است.

قیمت بلیط برج میلاد

برای بازدید از طبقات بالای برج میلاد برای افراد بالای ۶ سال باید هزینه پرداخت کنید؛ بسته چهار طبقه شامل سکوی دید باز و بسته و گنبد آسمان و موزه شهرداری و موزه مشاهیر یکجا بلیط دارد و بسته بازدید از سکوی دید باز نیز به تنهایی شامل هزینه است. بسته برج گردی هم شامل سکوی دید باز و بسته و گنبد آسمان و موزه شهرداری و موزه مشاهیر و اتاق فرار و کاربازیا و زیپ لاین و پل معلق با هزینه یکجا است.

  • پارکینگ: به ازای هر ماشین ۳۰۰۰ تومان
  • بسته کامل شامل سکوی دید باز و بسته + گنبد آسمان + موزه شهرداری + موزه مشاهیر : ۳۵۰۰۰ تومان
  • بسته بازدید از سکوی دید باز: ۱۲۰۰۰ تومان
  • بلیت ورودی کافه تریا: ۵۰۰۰ تومان
  • بلیت لیزریوم: ۸۰۰۰ تومان
  • ورودی پینت بال با رزرو قبلی: ۲۰۰۰۰ تومان
  • بلیت دلفیناریوم: 50000 تومان

ساعات بازدید از برج میلاد

ساعات بازدید از سکوی باز برج میلاد از ساعت 9 صبح تا 21 شب می‌باشد هرچند حضور در محوطه پایین و فضای باز برج تا ساعت 24 نیمه شب امکان‌پذیر است.

اسرار تاج محل سرانجام فاش شد

تاج محل که معروف‌ترین جاذبه گردشگری کشور هند به شمار می‌رود جزء عجایب هفتگانه جهان می‌باشد که سالانه گردشگران بسیاری از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند. علیرغم ساختار نمادین این بنای باشکوه، بسیاری از تاریخچه آن در هاله‌ای از ابهام است. در ادامه مقاله هشت مورد از اسرار و شگفتی‌های تاج محل را آورده ایم که احتمالا نمی‌دانسته اید.

پیشینه تاریخی تاج محل

بنای زیبای تاج محل هند

بنای زیبای تاج محل هند

قبل از صحبت درباره اسرار تاج محل، ابتدا پیشینه تاریخی مختصری از این بنا را بازگو می‌کنیم. بنای تاج محل به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند برای یادبود همسر ایرانی‌تبارش «ارجمند بانو بیگم» مشهور به «ممتاز محل» که در سال ۱۶۳۱میلادی در سفری به هنگام وضع حمل فوت کرد، در شهر آگرای هند بنا شده است.
موقعیت قرارگیری این بنای باشکوه در مجاورت رود یامونا و در یک باغ بسیار مفرح و زیباست. گفته شده است که شاه جهان برای ساخت این بنای عظیم ۲۰ هزار کارگر را از جمله سنگ تراشان، معماران، طراحان، نقاشان و بسیاری از هنرمندان دیگر را از کشورهایی مانند ایران، آسیای میانه، هند و سایر کشورهای اطراف به کار گرفته است. برای حمل سنگ‌های تاج محل از 1000 فیل کمک گرفته شده است و همچنین بهترین سنگ‌های مرمر از راجستان، افغانستان، ‏تبت و چین آورده شده است. ساخت بخش‌های اصلی تاج‌محل از سال ۱۶۳۲ تا ۱۶۴۸ میلادی بوده و در نهایت دروازه اصلی جنوبی، محوطه بیرونی و شبستان‌های آن در سال ۱۶۵۳ میلادی به پایان رسیده است. این عمارت باشکوه و مجلل سراسر از سنگ‌های مرمر ساخته شده و از جمله شاهکارهای برجسته هنر معماری هندوستان به شمار می‌رود. همچنین دست‌نوشته‌هایی با خطاطی‌های ایرانی نیز در برخی از بخش‌های عمارت مانند ورودیه‌ها، دیواره‌ها و سردرها قابل رویت است که حاوی اشعار و یا آیات مقدس می‌باشد که بیشتر میتوان در سفر هند از آن مطلع شد.

تاج محل در نظرسنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی در شمار یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شد.

1. ترفندهای خطای دید در سراسر تاج محل به چشم می‌خورد.

معماران و صنعتگران تاج محل استاد تناسب و ترفندهای خطای چشم بودند. به عنوان مثال هنگامی که برای اولین بار به دروازه اصلی که تاج محل را قاب می‌گیرد نزدیک می شوید، بنای یادبود فوق العاده نزدیک و بزرگ به نظر می رسد. اما هرچه نزدیکتر می شوید، اندازه آن کوچک می شود که دقیقاً برعکس چیزی ست که انتظار دارید. همچنین اگرچه مناره‌های اطراف مقبره کاملاً قائم به نظر می‌رسند، اما برج‌ها در واقع به سمت بیرون متمایل هستند، که هم از نظر شکل و هم از نظر عملکرد بسیار مناسب است: علاوه بر اثربخشیدن به تعادل و زیبایی، مناره‌ها در صورت وقوع زلزله، به سمت خارج می‌افتند و آسیبی به بنای اصلی وارد نمی‌شود.

2. مشهورترین افسانه احتمالاً نادرست است.

بنای زیبای تاج محل هند

بنای زیبای تاج محل هند

طبق یک افسانه مشهور، شاه جهان به شدت خواستار آن بود که مقبره یک شاهکار نفیس و بی‌همتا باشد و نمونه‌ای مشابه آن ساخته و الگوبرداری نشود. شاه جهان برای اطمینان از اینکه هیچ کس نمی تواند زیبایی‌های تاج محل را دوباره خلق نکند، دستور می‌دهد تا دست‌های صنعت‌گران و معماران را از تن جدا و چشمان برخی را کور کنند! علیرغم رواج این داستان وحشتناک، مورخان هیچ مدرکی برای اثبات این داستان پیدا نکرده اند، هرچند که اثبات این قضیه، هیجان این تراژدی عاشقانه را افزایش می‌دهد.

3. هر دو مقبره خالی است.

در داخل تاج محل، آرامگاه‌های یادبود ممتاز محل و شاه جهان در یک محفظه هشت طرفه تزئین شده با منبت کاری با سنگهای نیمه قیمتی و صفحه مشبک مرمر قرار دارد. اما این بناهای با شکوه فقط برای نمایش هستند: مقبره‌های واقعی که اجساد شاه و همسرش در آن‌ها قرار دارد، در یک اتاق مهر و موم شده، در همکف باغ قرار دارند. در اسلام، قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین‌شده ممنوع است. با توجه به همین موضوع، جسد ممتاز و شاه جهان در زیرزمین تالار واقع است.

4. تاج محل تقریبا به طور کامل متقارن است.

تاج محل اوج معماری مغول است که با تقارن بی عیب و نقص مطابق با آموزه های سبک همان دوره ساخته شده است. مناره‌ها از چهار وجه مقبره گنبدی شکل برافراشته شده‌اند و یک آبراه مرکزی در محوطه باغ، عمارت اصلی تاج محل را منعکس می کند. انعکاس ساختمان در آب یکی از جاذبه‌ها و زیبایی‌های تاج محل به شمار می‌رود. این باغها - نمایشی زمینی از بهشت - به چهار ربع تقسیم شده اند و ساختمانهای دوقلوی ماسه سنگ قرمز (یک مسجد رو به شرق و یک مهمانسرای رو به غرب) هماهنگی متعادلی به مجموعه آرامگاه می بخشد. یک استثنا وجود دارد. آرامگاه یادبود شاه جهان به طور خاص در غرب محور مرکزی قرار دارد و تعادل را از بین می برد. این محل عجیب برای قرار داشتن بنای یادبود او باعث شده است که بسیاری تصور کنند او اصلاً قصد دفن در آنجا را نداشته است. در طراحی تاج محل از طراحی گور امیر (قبر تیمور در سمرقند)، قبر همایون (در دهلی)، قبر اعتمادالدوله و مسجدجامع خود شاه جهان در دهلی الهام گرفته شده است.

5. شستشوی نمای تاج محل به صورت مداوم انجام می‌شود.

تاج محل در شهر آگرا در کشور هند

تاج محل در شهر آگرا در کشور هند

با گذر زمان و آلودگی هوا، نمای درخشان مرمر سفید تاج محل که به زرد مایل به قهوه ای متمایل می‌شود. در این شرایط با یک ماسک از بین برنده غبار به نامmultiani mitti  که دستورالعملی سنتی دارد و توسط زنان هندی ایجاد درخشندگی استفاده می شود، شسته شده و بعد با آب گرم و برس ادامه شستشو انجام می‌شود. پس از آن لکه‌های تاج از بین می‌روند و درخشش آن دوباره برمی‌گردد. همچنین برای کنترل تأثیر وخامت ناشی از آلاینده‌های جوی، یک ایستگاه مانیتورینگ هوا نصب شده است که به طور مداوم بر کیفیت هوا نظارت دارد و عوامل پوسیدگی را کنترل می‌کند. با مراقبت‌های جدی هند از این بنا، تاج محل توانسته است بدون آسیب‌دیدگی در طول تاریخ جان سالم به در ببرد و همین امر باعث تحسین آن شده است.

6. بنای تاج محل در طول روز تغییر رنگ می دهد.

یکی از شگفتی‌های بنا این است که در ساعت‌های مختلف روز رنگ‌های مختلفی پیدا می کند به طوری که در هر زمان از روز رنگ آن با زمان دیگر فرق دارد. از طلوع فجر تا غروب خورشید مقبره را دگرگون می‌کند. در هنگام صبح به هنگام طلوع آفتاب به رنگ صورتی، در عصر به رنگ سفید شیری و در شب وقتی نور ماه روی آن می‌افتد به رنگ طلایی است. عصرها، تاج می‌تواند آبی شفاف به نظر برسد. بلیط‌های ویژه حتی برای نمایش ماه کامل و کسوف فروخته می‌شوند. گفته می‌شود استفاده از چنین ایده‌ای در این بنا نشان‌دهنده ذات تغییرپذیر انسان است که این مسئله در اخلاق و رفتار همسر شاه‌جهان کاملا نمود داشته است. 

7. دومین تاج محل با سنگ مرمر سیاه در حال برنامه ریزی برای ساخت بود.

بعضی از دانشمندان معتقدند محل عجیب بنای یادبود شاه جهان به علت آن بوده که او قصد داشته یک تاج محل به رنگ سیاه که با سنگ مرمر سیاه ساخته شده است در آن طرف رودخانه یامونا بسازد و این دو تاج را با پلی به هم وصل کند. اما بعضی دیگر این فرضیه را رد کرده اند. زیرا که اولا به علت ساخت بنای تاج محل خزانه‌های کشور تا حد زیادی خالی شده بود و این بنا هزینه بالایی برای شاه جهان در پی داشت و امکان ساخت یک تاج محل دیگر آن هم با سنگ مرمر سیاه که از مرمر سفید کمیاب‌تر و گران‌تر است وجود نداشت. دوما کار ساخت آن بنا به عمر شاه قد نمی‌داد و شاه می‌دانست پسرش هرگز ساخت آن را تمام نخواهد کرد. در نهایت اتفاقا پسرش او را از سلطنت برکنار کرده و شاه جهان 8 سال پایانی عمرش را در اسارت در قلعه آگرا گذراند.

8. تاج محل به همان اندازه که نماد عشق بود نماد قدرت نیز بود.

گزارش ها نشان داده است که شاه جهان به عنوان یک رهبر بیش از رمانتیک بیرحم بود. تاج با تمام ارتباطی که با ارادت و اشتیاق داشت، منبع تبلیغ نیز بود. تقارن منظم مجموعه نمادی از قدرت مطلق است - کمال رهبری مغول. همچنین مقیاس بزرگ و اسراف (کریستال ، لاجورد ، سنگ مرمر ، فیروزه) فقط باعث شکوه و جلال سلطنت شاه جهان شد.

سفر به هندوستان سرزمین هزار رنگ به سبک الفبای سفر

آشنایی با ناشناخته های هندوستان

گشت و گذاری بی نظیر در هندوستان

با شگفت انگیزترین جاذبه های تاریخی هند آشنا شوید

مترو مسکو زیباترین مترو جهان

مترو مسکو یکی از شلوغ ترین سیستم های راه آهن زیرزمینی جهان و همچنین یکی از گسترده ترین آنها است. در مسکو ایستگاه ها به شکلی زیبا طراحی شده اند و میزبان مجموعه ای گسترده از هنرهای رئالیستی سوسیالیستی هستند. در حالی که برای میلیون ها نفر از افراد محلی، گذر از این مکان فقط یک برنامه روزمره در راه کار یا تحصیل است، برای گردشگرانی که از مترو معروف مسکو بازدید می کنند، آنجا یک دنیای فوق العاده و یکی از نکات جالب توجه در پایتخت جذاب روسیه است.

مترو مسکو

ایستگاه های مترو مسکو به عنوان زیباترین ایستگاه های مترو در جهان شناخته می شوند و بعضی از آنها خیره کننده هستند. آنها مانند موزه ها ، کاخ ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند، از نظر تزئینات بسیار غنی هستند.
زیباترین ایستگاه ها تا دهه 1960 ساخته شده اند و آنها با سنگ مرمر، تندیس، موزاییک، شیشه‌های رنگی، لوسترها، نقش برجسته‌ها و بسیاری از جزئیات دیگر نمونه کاملی از هنر شوروی هستند. از حدود 270 ایستگاه مترو مسکو حدود 44تای آن‌ها در فهرست میراث فرهنگی روسیه قرار دارند.

تاریخچه مترو مسکو

اولین پیشنهاد ایجاد سیستم مترو در مسکو در سال 1872 توسط مهندس واسیلی تیتوف ارائه شد. برنامه های دیگر طی نیم قرن آینده به اجرا درآمد، اما به دلیل محدودیت های مالی، به هم ریختن جنگ و انقلاب و حتی مخالفت کلیسای ارتدکس، هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید.

مترو مسکو در قدیم

مترو مسکو در قدیم

قرار بود با گسترش سریع مسکو، پایتخت جدید اتحاد جماهیر شوروی، اوضاع تغییر کند. همانطور که لنین اعلام کرد، "کمونیسم قدرت شوروی به علاوه برق رسانی برای کل کشور است" - و چه راهی بهتر از ساخت یک سیستم مترو کاملا جدید برای نشان دادن این ذهنیت آینده نگر؟

ساخت و سازها در اواخر سال 1931 با کمک قابل توجه متخصصان مترو لندن آغاز شد. متأسفانه، این رابطه کاری خیلی زود به علت پارانویای NKVD ، که نگران دانش زیاد خارجیان از مسکو بود، از بین رفت. اوج این امر بازجویی ها، دادگاه‌های نمایشی و یک بحران بین المللی بود.

اولین خط مترو مسکو در ماه مه 1935 با 13 ایستگاه بین سوکولنیکی و پارک کالتور افتتاح شد و به آن رنگ قرمز داده شد. کمی بعد دو خط دیگر سبز و آبی اضافه شدند.

شکوه و عظمت ایستگاه های ساخته شده بین سال های 1935 و 1955 نشان می دهد که مترو اهمیت بیشتری نسبت به یک سیستم حمل و نقل صرف دارد ، و به آن توصیف مناسب "قصر مردم" می دهند. هر ایستگاه به عنوان یک پروژه فردی با موضوع و معمار خاص خود به بهره برداری رسید.

از شانس ساکنان مسکو، مترو در طول جنگ جهانی دوم سرپناه زیادی فراهم کرد. مانند لندن، هزاران نفر برای پنهان شدن در بمباران آلمان در ایستگاه ها جمع شدند. ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن جنگ ادامه یافت و در واقع 7 ایستگاه جدید در زمان جنگ افتتاح شد.

بعد از مرگ استالین، نگرش نسبت به معماری تغییر کرد و دکوراسیون کاخ ایستگاه ها با سبک کاربردی تری جایگزین شد. این تغییر نگرش امکان ایجاد مترو را با سرعتی خارق العاده فراهم کرد و در اواخر دهه 1970 مترو مسکو شلوغ ترین مترو در جهان بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، 9 خط افتتاح شده بود.

زیباترین خط (Koltsevaya خط دایره 5 ، قهوه ای روی نقشه) است که در سالهای 1950-1954 ساخته شده است. طبق یک افسانه، هنگامیکه استالین فنجان قهوه خود را روی نقشه مترو مسکو قرار داده است این دایره ایجاد شده است و از آنجا که هیچکس جرئت مخالفت با او را نداشته است این خط نیز ساخته شده است.

مترو مسکو امروز

مترو مسکو امروز

امروز مترو مسکو نزدیک به 400 کیلومتر طول دارد که دارای 15 خط در 269 ایستگاه است. این شامل یک مونوریل و دو خط دایره ای است که ایستگاه های برون شهری را در فواصل مختلف از مرکز متصل می کند. گسترش با چنان سرعتی در جریان است که رکوردهای مختلف ساخت و ساز شوروی همگی جا به جا شده است. در 10 سال گذشته ، طول مترو تقریباً دو برابر شده و 81 ایستگاه جدید به آن اضافه شده است. در آینده برنامه هایی برای تمدید 7 خط ، ساخت 3 خط جدید و ادغام خدمات زمینی در نظر گرفته شده است. بعد از این ، مترو مسکو 1000 کیلومتر مسافت را پوشش می دهد!

ایستگاه های معروف مترو مسکو

در ادامه زیباترین ایستگاه های متروی مسکو را به شما معرفی می کنیم. این ایستگاه ها تحت محافظت دولت روسیه می باشند و اهمیتی تاریخی فرهنگی دارند.

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

کومسومولسکایا یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مسکو، نمونه ای باشکوه از معماری امپراتوری استالین است. این ایستگاه به عنوان دروازه ای به پایتخت متصور شد و بازدیدکنندگانی را که از ایستگاه های بین شهری نزدیک به مسکو وارد می شدند را پذیرفت. در کنار ستونها و لوسترهای مرمر موزاییک هایی وجود دارد که از تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ روسیه از جمله الکساندر نوسکی ، مینین و پوزارسکی ، میخائیل کوتوزوف و لنین تجلیل می کنند.

ایستگاه نووسلوبودسکایا

ایستگاه نووسلوبودسکایا

ایستگاه نووسلوبودسکایا

در این ایستگاه که به عنوان "گل سنگی" سیستم مترو مسکو شناخته می شود صفحات شیشه ای رنگی منحصر به فردی از ریگا قرار دارد. این صفحات از داخل روشن می شوند و در قوس های صافی قرار می گیرند که روی سکو قرار گرفته اند. آنها طرح های طبیعی هندسی را با نقوش رئالیست سوسیالیستی مانند زندگی روستایی بت پرست و مشاغل نجیب ادغام می کنند. کف از صفحات گرانیت به سبک صفحه شطرنج ساخته شده است و در انتهای سکو یک موزاییک بزرگ وجود دارد که "صلح جهانی" را به تصویر می کشد.

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا

این ایستگاه نیز متعلق به دو خط سیرکل و آبی تیره می باشد. سکوی خط آبی تیره یکی دیگر از بخش های بسیار زیبای موجود در مترو مسکو بوده که شامل آثار هنری بسیاری مانند نقاشی می باشد. جالب است بدانید که نقاشی های موجود در این ایستگاه نشان دهنده ی جنگ های داخلی روسیه، سربازان و زندگی اکراینی ها می باشد، لازم به ذکر است که نام این ایستگاه نیز از شهری در کشور اکراین گرفته شده است. طراحی این ایستگاه بسیار خاص بوده و نشان دهنده معماری سنتی این کشور می باشد. به طور کلی ایستگاه کیوسکایا نشان دهنده روابط دوستانه دو کشور روسیه و اکراین است.

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا

این ایستگاه در سال 1938 افتتاح شد ، به سبک امپراتوری استالینی با برخی از عناصر برجسته Art Deco ساخته شده است. قوس های روکش دار فولاد ضد زنگ روی سکو قرار گرفته اند و کف با طرح هندسی از انواع مختلف سنگ مرمر ساخته شده است. 34 طاقچه سقفی حاوی موزاییک هایی با عنوان "یک روز در زندگی اتحاد جماهیر شوروی" است، این نقاشی از روی یک بیت شعر بر روس سقف این ایستگاه کشیده شده است و علت شهرت این ایستگاه شده است. نام ایستگاه مایاکوفسکایا از روی شاعر این بیت ولادیمیر مایاکفسکی گرفته شده است. این ایستگاه در نمایشگاه جهانی 1939 جایزه بزرگ دریافت کرد.

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

این ایستگاه که به نام یک نیروگاه برق در نزدیکی خود نامگذاری شده است، در تالار بلیت فروشی خود که با مدال های مایکل فارادی ، میخائیل لومونوسف ، الکساندر پوپوف و دیگران تزئین شده است، دانشمندان پیشگام در مهندسی برق را گرامی می دارد. همچنین در این ایستگاه 318 چراغ دایره ای شکل که تقریباً به صورت یک توهم نوری دیده می شوند، قرار گرفته اند. جالب اینجاست که فسیل ها در گرانیت قرمز گرجی دیوارهای سکو دیده می شوند.

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

حس و حال مترو پاریس به شکل Slavyansky Bulvar وارد مسکو شده است. درون یک دهلیز شیشه ای منحنی یک سکو با عناصر هنری نوو تزئین شده است - لامپ های منحنی ظریف ، برگهایی که نام ایستگاه را قاب بندی می کنند ، و لاله های کشیده شده در سراسر سقف طاقدار.

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا

این ایستگاه که در اوج جنگ جهانی دوم ساخته شده است ، از شجاعت و قدرت شوروی در زمان جنگ تجلیل می کند. این سبک از یک معبد رومی با نیمکت های مرمر تراشیده و کف مرمر رنگارنگ است. هفت موزائیک سقفی هشت ضلعی با نقوش برجسته تصویری از سربازان ارتش سرخ و قهرمان روسی را به تصویر می‌کشند. ولادیمیر فرولوف ، خالق موزاییک ، آنها را از طریق "جاده زندگی" بر فراز دریاچه یخ زده لادوگا به مسکو فرستاد. وی خود در محاصره لنینگراد درگذشت.

قیمت بلیط مترو مسکو

برخلاف تصور عموم بهای بلیت مترو در تور مسکو بسیار ارزان هست و شما می‌توانید با پرداخت کمترین هزینه که تقریبا کمتر از 1 یورو می‌باشد به این موزه متروی زیبا وارد شوید و یک سفر درون شهری با تور مسکو داشته باشید. هزینه استفاده از مترو مسکو با توجه به کارتی که از آن برای پرداخت استفاده می نمایید، متفاوت بوده و در حدود 27 تا 50 روبل روسیه می باشد.

ساعت کار مترو مسکو

مترو مسکو از ساعت 5 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 1 بامداد آماده خدمت رسانی به مسافرین است.

قوانین و نکات استفاده از مترو مسکو

  • افراد با یک بار پرداخت هزینه می توانند هرچند بار که بخواهند، خط عوض کنند.
  • هزینه استفاده از مترو برای کودکان زیر 7 سال رایگان است.
  • زمان های پیک استفاده از مترو مسکو از ساعت 8 صبح تا 10 صبح و از ساعت 6 بعد از ظهر تا 8 شب می باشد.
  • در ساعات پایانی کار مترو، بهتر است واگن نزدیک به راننده را انتخاب کنید.
  • مدت زمان تقریبی انتظار برای رسیدن قطار در حدود 1 تا 2 دقیقه می باشد.
  • بهترین روش مسیر یابی در مترو مسکو استفاده از نقشه و نرم افزار آن می باشد.
  • درون مترو مراقب لوازم ارزشمندتان باشید.

تماشای مسکو، بزرگترین شهر روسیه و هر آنچه که باید از این شهر بدانید

هزینه های سفر به مسکو

چگونه از مسکو به سن پترزبورگ برویم؟

راهنمای بازدید از آرامگاه لنین مسکو

سوالات متداول

چرا مترو مسکو از جاذبه های دیدنی روسیه است؟

ایستگاه های مترو مسکو میزبان مجموعه ای گسترده از هنرهای رئالیستی سوسیالیستی می‌باشند. بعضی از این ایستگاه ها به قدری زیبا هستند که مانند موزه ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند. از حدود 270 ایستگاه مترو مسکو 44تای آنها در شمار میراث فرهنگی روسیه ثبت شده است.

زیباترین مترو جهان متعلق به کدام شهر است؟

زیباترین مترو جهان متعلق به شهر مسکو می باشد.

شلوغ‌ترین مترو دنیا در کدام شهر قرار دارد؟

مترو پکن با جابه‌جایی نزدیک به 10.5 میلیون مسافر در روز و 3.8 میلیارد مسافر در سال، رکوددار بوده و عنوان شلوغ ترین مترو جهان را به دست آورده‌است.

کویر مصر اوج زیبایی آسمان و زمین در اصفهان

تا به حال به تماشای آسمان شب کویر نشسته اید و غرق ستارگان و عظمت جهان شده اید؟ کویر مصر واقع در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان، از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی برای دوستداران کویر است. درکویر مصر خور علاوه بر وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان، امکانات تفریحی بسیاری نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی با الفبای سفر همراه باشید.

معرفی کویر مصر

کویر مصر واقع در استان اصفهان یکی از بکرترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت و کویرنوردی می‌باشد. این منطقه به دلیل قرارگیری در گودال‌ها و دره‌های طبیعی و محاصره شدن توسط رشته کوه‌های فلات مرکزی ایران، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران بوده و از پرطرفدارترین هدف‌های گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است. قدم زدن روی تپه‌های شنی نرم، دیدن آسمان پرستاره و نفس‌گیر شب و انواع جاذبه‌های طبیعی دیگر کویر انسان را به سمت خود سوق می‌دهد. علاوه بر این جاذبه‌ها، سفر به کویر معمولا کم‌هزینه است و می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد از این طبیعت زیبا و بکر در استان اصفهان بهره ببرید.

کویر مصر در استان اصفهان

کویر مصر در استان اصفهان

روستای مصر نیز در جوار کویر قرار دارد و توجه گردشگران به کویر باعث شده زندگی آنان نیز تغییر کند. مردم روستا که قبلا به کشاورزی و دامداری، کاشت زعفران و گندم و پرورش شتر اشتغال داشتند حال به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران کویر مصر روی آورده اند. روستای مصر نیز به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشک است. نام‌های پیشین کویر مصر به ترتیب "چاه دراز"، "کلاته یوسف" و "مزرعه یوسف" بوده است.

داستان نام‌گذاری روستا و کویر مصر

درمورد نام عجیب روستا و کویر مصر شایعات فراوانی وجود دارد. اما نقل شده است که فرد چوپانی به نام یوسف زحمات زیادی برای آبادانی روستا کشیده و چاه‌های زیادی برای مردم حفر کرده است که به دلیل وجود چاه‌های طولانی متعدد به روستا چاه دراز هم می‌گفتند. اما یوسف که زیاد طرفدار این نام نبود از مردم خواست تا به خاطر خدماتی که برای آبادی روستا انجام داده و با توجه به اینکه نام خودش هم یوسف بوده نام روستا را مصر بگذارند. این پیشنهاد یوسف با استقبال اهالی مواجه شده و از آن پس نام روستا و کویر به مصر تغییر پیدا کرده است.

سفر به نصف جهان همراه با الفبای سفر

کلیسای وانک معروف ترین جاذبه اصفهان

10 تا از پرطرفدارترین موزه های اصفهان

باغ پرندگان اصفهان دنیایی سرشار از نقش و نگار

کویر مصر کجاست؟

روستای مصر یا کویر مصر روستایی کوچک از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور واقع شده است. فاصله کویر مصر تا تهران، حدود 640 کیلومتر است که با این مسافت حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کویر برسید. مسیر تهران- کویر از بزرگ‌راه امام رضا شروع شده که باید به‌سمت سمنان و دامغان بروید. از دامغان راهی معلمان و جندق می‌شوید تا در نهایت از طریق جاده‌ای خاکی خود را به روستای مصر برسانید. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نام‌های امیرآباد و فرحزاد در یک خط شمالی - جنوبی به طول حدود 6 کیلومتر واقع شده‌اند. روستای مصر با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای خود بین گردشگران بسیار محبوب و پرطرفدار است.

کویر مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک

کویر مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک

بهترین زمان سفر به کویر مصر

رفتن به کویر مصر در ماه‌های گرم سال اصلا توصیه نمی‌شود. در تابستان‌ها کویر تقریبا غیرقابل تحمل است. هوا بسیار گرم و خشک می‌شود و انواع حیوانات بیابانی مانند انواع عقرب‌ها و مارها در شن‌های کویر به پرسه زدن مشغول می‌شوند. اما در پاییز و زمستان در کویر مصر هوا بسیار معتدل، خوشایند و مطبوع می‌شود. همینطور نبود مارها و عقرب‌ها نیز باعث می‌شود با امنیت و آرامش بیشتری در شن‌های کویر گام بردارید. به طور کلی بهترین بازه سفر به کویر مصر از اواسط آبان‌ ماه تا اواسط اردیبهشت می‌باشد.

لوازم مورد نیاز برای سفر به کویر مصر

در کویر مصر امکانات رفاهی نسبتا خوبی وجود دارد اما برای ثبت تجربه‌ای حرفه‌ای و به یاد ماندنی قبل از سفر از به همراه داشتن وسایل زیر مطمئن شوید.

  • عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه
  • لوازم ضروری و داروهای شخصی
  • کفش مناسب پیاده‌روی
  • یک دست لباس اضافه
  • کیسه خواب یا پتو
  • کیسه‌ زباله
  • کارت شناسایی
  • قطب‌نما یا جی‌پی‌اس
  • موبایل، شارژر موبایل و پاور بانک
  • خوراکی‌های مقوی
  • زیرانداز یا حصیر
  • چراغ‌قوه یا هد لمپ

لوازم سفر به کویر مصر
لوازم سفر به کویر مصر

اقامتگاه ها و استراحتگاه‌های کویر مصر

دیدن کویر در شب در برنامه سفر تقریبا تمام گردشگران منطقه کویر مصر قرار دارد و برای این منظور نیاز است تا شب را در کویر بمانند. اقامتگاه‌های متعدد و فراوانی در روستای مصر وجود دارد که آماده خدمت‌رسانی به شماست. اگر بخواهید فضای سنتی روستا را تجربه کنید و همچنین سفری اقتصادی داشته باشید، اقامتگاه‌های بومگردی متعددی که در روستا وجود دارد را از دست ندهید. در ادامه تعدادی از اقامتگاه‌های بومگردی که خدمات خوبی به گردشگران ارائه می‌دهند را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • اقامتگاه سنتی کاریز
  • اقامتگاه افضل
  • اقامتگاه شن زار
  • اقامتگاه بوم گردی حشمت (براتی ۲)
  • اقامتگاه بوم گردی خاطره
  • اقامتگاه بوم گردی رهاب
  • اقامتگاه بوم گردی کاروان
  • اقامتگاه بوم گردی بیراهه
  • کلاته مصر

کویر مصر در شب

کویر مصر در شب

اگر هم قصد اقامت در هتلی مدرن را دارید ما هتل‌های لوکس اصفهان و هتل‌هال خور را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این هتل‌ها با رتبه بندی‌ه‌های متفاوت قطعا انتظار شما را برآورده می‌کنند.

همچنین درصورتی که بخواهید می‌توانید در کویر چادر زده و شب را در آنجا سپری کنید. فقط به یاد داشته باشید که حتما تمام درها و درزهای چادر خود را ببندید تا حیوانات خطرناک کویر وارد چادر شما نشوند. همچنین لباس گرم قطعا همراه داشته باشید زیرا که شب‌های کویر معمولا بسیار سرد هستند.

امکانات و تفریحات کویر مصر

در کویر مصر امکانات تفریحی فراوانی وجود دارد که شما علاوه بر گشت و گذار در کویر می‌توانید از آن‌ها بهره برده و کمی هیجان به سفر خود اضافه کنید از جمله تفریحات موجود در کویر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شن‌سواری یا سندبوردینگ در کویر مصر

برای این ورزش مهیج تنها چیزی که نیاز دارید یک تخته یا بورد است. سپس خود را روی تپه‌های شنی رها کرده و اوج هیجان را در کویر مصر تجربه کنید.

شتر سواری در کویر مصر

از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران در کویر مصر شترسواری می‌باشد. در مکان‌های خاصی از کویر شما می‌توانید در ازای پرداخت هزینه‌ای به شترسواری پرداخته و از بلندی محیط کویر را تماشا کنید.

سواری با موتور چهار چرخ

در کویر مصر امکان رانندگی با موتورهای چهار چرخ مخصوص کویر برای گردشگران فراهم است. این تجربه قطعا آدرنالین خون شما را تا حد زیادی بالا خواهد برد و از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. شما برای ده دقیقه موتور سواری باید مبلغی در حدود 20 هزار تومان بپردازید.

سافاری در کویر مصر

سافاری در کویر مصر

سافاری در کویر مصر

سواری با خودروهای آفرود و انجام دادن حرکات نمایشی در کویر نیز تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما به ارمغان خواهد آورد. سافاری در طبیعت بکر مصر بدون شک تجربه‌ای پرهیجان خواهد بود.

عکاسی در کویر مصر

شما می‌توانید در کویر عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید. پس حتما یادتان باشد دوربین عکاسی با خود به همراه ببرید و لحظات زیبایتان را ثبت کنید.

کویر زیبای مصر

کویر زیبای مصر

تماشای ستارگان در آسمان شب

اگر عکس‌های آسمان شب کویر را دیده باشید برای از نزدیک تجربه کردن این صحنه نفس‌گیر ذره‌ای تردید نخواهید کرد. آسمان کویر از آنجا که فاقد هرگونه آلودگی نوری می‌باشد بسیار پرستاره و زیباست. معمولا هرساله در کویر برنامه‌های رصد زیادی نیز برگزار می‌شود. پس اگر به تماشای ستارگان و سیارات علاقه‌مندید آسمان کویر را از دست ندهید.

خطرات کویر مصر

کویر مصر مانند دیگر مناطق بکر و طبیعی زیستگاه گونه‌های حیوانی متفاوتی از قبیل انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و غیره می‌باشد. مثال‌هایی از این حیوانات عبارتند از شترها، گربه، روباه شنی، پرندگانی چون شاهین، مار، عقربریال رطیل و دیگر گونه‌های جانوری. برای این که از خطر این حیوانات در امان باشید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. اگر قصد کمپ کردن در کویر را دارید از بسته بودن در و دیگر منافذ چادر مسافرتی خود حتما اطمینان حاصل کنید.
  2. در فصول گرم هرگز به کویر سفر نکنید.
  3. از افراد باتجربه برای کویرنوردی خود استفاده کنید.

جاذبه‌های کویر مصر و اطراف

چال سلکنون
تخت عروس

دریاچه نمک کویر مصر

دریاچه نمک کویر مصر یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های فصلی نمک در کشورمان است که به دلیل شرایط سخت آب و هوایی، هیچ گیاه و جانوری در آن زندگی نمی‌کند. اما چیز دیگری گردشگران را به تمشای آن به کویر مصر می‌کشاند و آن پلی‌گون‌های پنج ضلعی نمک هستند که به شکلی جادویی و شگفت انگیز در دریاچه قرار دارند. این پلی‌گون‌ها در تابستان‌ها به رنگ سفید و در زمستان‌ها به رنگ کاملا سیاه درمی‌آیند.

قلعه و بافت قدیمی بیاضیه

بیاضیه روستایی در نزدیکی مصر می‌باشد که به وجود نخلستان‌های انبوه و قلعه و بناهای تاریخی آن معروف شده است. این روستا بافتی سنتی داشته و در 50 کیلومتری شهرستان خور قرار دارد. گفته می‌شود قدمت بعضی از بناهای تاریخی این روستا به بیشتر از هزار سال پیش و دوره ساسانیان بازمی‌گردد.

روستای گرمه کویر مصر

روستای گرمه یکی دیگر از روستاهای اطراف روستای مصر می‌باشد که مردم آن به اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین زبان ایرانیان یعنی زبان پهلوی صحبت می‌کنند. در این روستا اقامتگاه آتشونی وجود دارد که در میان گردشگران بسیار محبوب است و مسافران می‌توانند علاوه بر تجربه زندگی در خانه‌ای سنتی، از تفریحاتی چون شترسواری در کویر مصر، برپا کردن آتش و چادر و موسیقی سنتی نیز لذت ببرند.

تپه‌های شنی در روستاهای امیرآباد و فرحزاد

در روستاهای امیرآباد و فرحزاد که در فاصله نزدیکی از مصر قرار دارند، تپه‌های شنی بسیار زیبا و نخلستان‌های انبوهی قرار دارند که تماشای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. همچنین در جوار چشمه ای که حدود 6 کیلومتر با خاور مصر فاصله دارد، پوششی متراکم از نی‌هایی به طول 4 متر قرار دارند که از جاذبه‌های منطقه به شمار می‌روند. وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و درختان گز از دیگر جاذبه‌های مناطق اطراف به شمار می‌روند.

 

سوالات متداول

کویر مصر کجاست؟

روستای مصر یا کویر مصر روستایی کوچک از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در 45 کیلومتری شرق جندق و در 60 کیلومتری شمال خور واقع شده است.

فاصله تهران تا کویر مصر چقدر است؟

فاصله کویر مصر تا تهران، حدود 640 کیلومتر است که با این مسافت حدود ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا از تهران به کویر برسید.

چه امکاناتی در کویر مصر وجود دارد؟

در کویر مصر امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی از جمله سوپر مارکت، رستوران، سرویس بهداشتی، اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد. همچنین تفریحاتی چون شن سواری، شتر سواری، سافاری و موتور سواری نیز در این کویر انجام می‌شود.

آیا در کویر مصر امکان چادر زدن وجود دارد؟

بله، اما باید به شدت مراقب حیوانات موجود در کویر باشید و حتما تمامی درزهای چادر خود را ببندید.

آیا در کویر مصر اقامتگاه وجود دارد؟

در کویر مصر اقامتگاه‌های متعدد و فراوانی وجود دارد که می‌توانید شب را در محیط امن، سنتی و دل‌نشین آن‌ها سپری کنید.

چرا به این کویر، کویر مصر می‌گویند؟

نقل شده است که فرد چوپانی به نام یوسف زحمات زیادی برای آبادانی روستا کشیده و چاه‌های زیادی برای مردم حفر کرده است که به دلیل وجود چاه‌های طولانی متعدد به روستا چاه دراز هم می‌گفتند. اما یوسف که زیاد طرفدار این نام نبود از مردم خواست تا به خاطر خدماتی که برای آبادی روستا انجام داده و با توجه به اینکه نام خودش هم یوسف بوده نام روستا را مصر بگذارند. این پیشنهاد یوسف با استقبال اهالی مواجه شده و از آن پس نام روستا و کویر به مصر تغییر پیدا کرده است.

.

.


جزیره هرمز سرزمینی رنگی و شگفت انگیز

جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس می‌باشد که علاوه بر خاک سرخش که به آن معروف شده است، از شن‌ها و خاک‌های طلایی، نقره‌ای و سفید پوشیده شده است. عجایب جزیره هرمز کم نیست. این جزیره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آشنایی با جزیره هرمز

جزیره هرمزه، جزیره‌ای در 42 کیلومتری خلیج فارس است. شکل این جزیره از روی نقشه، شبیه یک مخروط ناتمام است. فقط یکی از روستاهای هرمز دارای سکنه است و کسی در باقی قسمت‌های آن زندگی نمی‌کند. طبق آخرین آمار ایران، در جزیره هرمز حدود 7000 نفر زندگی می‌کنند. مردم این جزیره غالبا با زبان فارسی و تعداد کمی ‌به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. مردم محلی برای خرید و فروش و مبادلات خود از پول ایران استفاده می‌کنند. جزیره هرمز به خاطر خاک سرخش مشهور است و رسوبات زمین‌شناختی و مواد معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است. بلندترین نقطه جزیره هرمز 186 متر از سطح دریا فاصله دارد.

جزیره زیبای هرمز

جزیره زیبای هرمز

جزیره هرمز کجاست

جزیره هرمز حدودا 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از نظر موقعیت استراتژیک به عنوان کلید خلیج‌فارس شناخته شده است زیرا که بسیار به تنگه هرمز نزدیک است. اتفاقا همین ویژگی این جزیره باعث شد تا پرتغالی‌ها در قرن هشتم میلادی فکر تصاحب این جزیره به سرشان بزند.

برای سفر به جزیره هرمز شما دو راه دارید. راه اول این است که به بندرعباس رفته و از آنجا از طریق اسکله حقانی بندرعباس به جزیره هرمز بروید. این مسیر بسته به شرایط دریا حدود 40 دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد. راه بعدی رفتن به هرمز از طریق جزیره قشم است. شما می‌توانید به اسکله شهید ذاکری در قشم رفته و از آنجا با قایق موتوری در کمتر از نیم ساعت خود را به جزیره زیبای هرمز برسانید.

سفری به جزیره کیش مروارید خلیج فارس

داستان کشتی یونانی در جزیره کیش

تاریخچه جزیره هرمز

جزیره هرمز تا قرن 14 میلادی لارون نام داشت و هرمز فقط نام یک شهر تجاری مهم در کنار رودخانه میناب بود. پس از حمله مغول‌ها به شهر هرمز، امیر هرمز به همراه تعدادی از مردم شهر به جزیره کیش و سپس به لارون فرار کرد. مردم شهر هرمز برای یادبود و گرامیداشت شهرشان اسم جیزه لارون را هرمز گذاشتند. موقعیت استراتژیک این منطقه باعث شد هرمز به منطقه بازرگانی مهمی بدل شود و پذیرای مهاجران زیادی از هند و آفریقا شود. سپس حدود قرن 16 میلادی هرمز به اشغال پرتغالی‌ها درآمد و آن‌ها قلعه‌ها و دژهای محکمی در جزیره ساختند به طوریکه تا مدت‌ها ایرانی‌ها نتوانستند شکستشان دهند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز

سرانجام پرتغالی‌ها در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط شاه‌عباس صفوی بیرون رانده شدند و شاه‌عباس مرکز تجارت را به بندر گمبرون منتقل کرد که پس ازآن نام بندرعباس را از این پادشاه به ارث برد. وقتی بندرعباس توسط شاه عباس مرکز تجارت شد، اقتصاد و تجارت در جزیره هرمز روز به روز افول کرد.

بهترین زمان سفر به هرمز

هرمز دارای آب و هوایی معتدل در زمستان و آب و هوایی گرم و شرجی در تابستان است لذا نیمه دوم سال به خصوص فصل زمستان بهترین زمان بازدید از هرمز است. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان آب و هوای هرمز بسیار معتدل و مطبوع می‌شود و زمان خوبی برای سفر به این جزیره زیباست.

به خاطر داشته باشید در سفر به هرمز مخصوصا درفصل‌های گرم‌تر سال حتما لباس‌های خنک زیاد به همراهتان داشته باشید زیرا که پیاده روی‌های طولانی در این جزیره برای دیدن مناظر طبیعی، نیاز شما را به تعویض لباس افزایش می‌دهد.

سفر به قشم جزیره افسانه ای

تنگه چاهکوه قشم؛ هر آنچه که باید قبل از سفر بدانید

جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد که باید در برنامه سفر خود به این جزیره حتما از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هرمز را برایتان به اختصار معرفی می‌کنیم.

قلعه‌ی پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در زمان استعمار جزیره هرمز توسط پرتغالی‌ها ساخته شد و یکی از بزرگترین قلعه‌های استعماری ایران است. این قلعه دارای دیوار سنگی مستحکم، برج‌خای نگهبانی، چندین توپ جنگی و آب انباری بسیار هوشمندانه است.

قلعه پرتغالی ها در هرمز

قلعه پرتغالی ها در هرمز

غار الهه نمک فیروزه‌‌ای

یکی از زیباترین مناطق گردشگری هرمز غار الهه نمکی است. بر بدنه این غار طرح‌های بسیار زیبایی در اثر رسوب مواد معدنی مختلف پدید آمده است. این بدنه که از نمک‌های رنگی متعددی تشکیل شده است دارای زیبایی منحصربه‌فردی می‌باشد. این غار غار مراقبه یا سکوت هم نامیده می‌شود و به عقیده بومیان انرژی مثبت زیادی در آن جریان دارد.

غارهای دریایی

از دیگر نقاط دیدنی جزیره غارهایی هستند که در حنوب و جنوب غربی جزیره قرار دارند. در طی سالیان فرسایش به وسیله امواج دریا مناظر فوق العاده‌ای خلق شده است. شما می‌توانید در این مکان‌های زیبا به عکاسی پرداخته و از صدای امواج لذت ببرید.

غارهای دریایی هرمز

غارهای دریایی هرمز

فرش خاکی قرمز

با استفاده از خاک‌های رنگی جزیره هرمز، هنرمندان این جزیره به خلق طرح‌های زیبایی بر روی شن‌های سواحل اقدام می‌کنند. هرچند که این کار از نظر زیست محیطی درست نیست اما طرفداران زیادی داشته و شما می‌توانید این فرش‌های رنگی را در جای جای این جزیره ببینید.

فرش خاکی قرمز هرمز

فرش خاکی قرمز هرمز

جنگل حرا

جنگل‌های حرا یکی از شگفت‌انگیزترین مناطقی هستند که در سفر خود به هرمز می‌توانید از آن دیدن کنید. درختان حرا با مکانیسم‌های مختلف ازجمله اسمز معکوس و دفع نمک از طریق غدد موجود در برگ‌هایشان، برای زندگی در آب شور سازگار شده‌اند. وجود این درختان اکوسیستم پیچیده‌ای از انواع جانوران پدید می‌آورد که حس طراوت و زندگی را به وجود هر بازدیدکننده‌ای تزریق می‌کند.

جنگل‌های حرا در هرمز

جنگل‌های حرا در هرمز

ساحل کمپ

این ساحل یکی از زیباترین و آرامش‌بخش ترین سواحل هرمز می‌باشد که گردشگران زیادی در آن چادر برپا کرده و استراحت می‌کنند، به همین دلیل است که این ساحل به ساحل کمپ معروف شده است.

ساحل سنگ مرغان

یکی از زیباترین سواحل هرمز ساحل سنگ مرغان است که فرش خاکی زیبا و بزرگی نیز در آن قرار دارد. این ساحل دارای شن‌هایی با رنگ‌های متنوع است و منظره‌ای زیبا رقم زده است.

ساحل سرخ

تپه‌های اطراف ساحل سرخ از خاک قرمز رنگی تشکیل شده اند و منطره‌ای شگفت انگیز بوجود آورده اند. مواد معدنی موجود در خاک این ساحل، رنگ‌های زیبای زرد، سرخ و سفید دارند. همچنین آب این ساحل نیز آبی نیست زیرا که توسط سنگ‌ها که در بستر ساحل قرار دارند قرمز جلوه می‌کند.

ساحل سرخ در جزیره هرمز

ساحل سرخ در جزیره هرمز

دره‌ی رنگین کمان

دره رنگین‌کمان یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. این دره از کوه‌ها و خاک‌هایی به رنگ‌های مختلف زرد، سفید، قرمز و… تشکیل شده است که تجمع آن‌ها کنار یکدیگر صحنه‌هایی فوق العاده و تماشایی پدید آورده است و دلیل این نام این دره هم همین است. علت متفاوت بودن رنگ این خاک‌ها رسوبات معدنی متفاوتی ست که در آن‌ها وجود دارد. با قدم گذاشتن به این دره و بازدید از آن یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر عمرتان را خواهید دید.

دره‌ی مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها نیز یکی دیگر از شگفتی‌های جزیره هرمز است. سنگ‌ها و صخره‌ها در این دره در اثر فرسایش بوسیله باد و آب به شکل حیوانات و اشیا مختلف درآمده و سوژه‌های زیبا و جالبی برای عکاسی رقم زده اند. بعضی ازین سنگ‌ها آنقدر شکل دقیق و شگفت‌انگیزی دارند که ممکن است فکر کنید بوسیله یک مجسمه‌ساز به این صورت تراشیده شده اند.

موزه دکتر احمد نادعلیان

اگر پیوند عمیقی با طبیعت حس می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما به موزه دکتر احمد نادعلیان، هنرمند محیطی شناخته شده ایرانی، سر بزنید و از آثار الهام‌بخش این استاد بزرگ لذت ببرید. موزه دکتر احمد نادعلیان در سال 1388 با نام هنرمندسرا راه اندازی شد سپس در سال 1391 ورودی این موزه با همکاری هنرمندان بسیاری با چیدمان و ساختار جدیدی طراحی شد. شما در این موزه می‌توانید از آثار دکتر نادعلیان در گوشه و کنار دنیا دیدن کنید. همچنین در این موزه نقاشی با خاک هرمز به بومیان جزیره آموزش داده می‌شود. 

موزه دکتر احمد نادعلیان

موزه دکتر احمد نادعلیان

تفریحات جزیره هرمز

تفریحات متفاوتی در جزیره زیبای هرمز می‌توانید انجام دهید و از مدت اقامت خود در جزیره لذت ببرید. نمونه‌ای از انواع سرگرمی‌هایی که می‌توانید در جزیره انجام دهید در ادامه آمده است:

  • کرایه موتور سه چرخ: می‌توانید این موتورهای سه پا را با قیمت مناسبی کرایه کرده و در جزیره دور بزنید.
  • دوچرخه سواری: از دل‌نشین‌ترین تفریحات در هرمز دوچرخه‌سواری روی راه‌های رنگی همراه با موسیقی دریا می‌باشد.
  • شنا و غواصی: اسکله‌های امنی در هرمز جهت شنا و غواسی وجود دارد. همچنین کلاس‌های غواصی برای آموزش افراد مبتدی نیز برگزار می‌شود.
  • جت اسکی: می‌توانید جت اسکی کرایه کرده و از هیجان سرعت آن لذت ببرید.
  • تماشای پرندگان و دلفین‌ها: شما می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی با قایق موتوری به دریا رفته و در آنجا به تماشای دلفین‎‌هی زیبا  پرندگان بپردازید.
  • قایق سواری و ساحل نوردی: در جزیره هرمز شما می‌توانید با قایق موتوری دورتادور جزیره را بگردید.

موتورهای سه پا در جزیره هرمز

موتورهای سه پا در جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز

بازار جزیره هرمز در جوار ساحل خلیج فارس و در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد. فروشندگان در بازار جزیره معمولا بانوان بومی جزیره هستند که صنایع دستی و سوغات منطقه و استان هرمزگان را با بهترین کیفیت عرضه می کنند. معمولا سوغات هرمز ترکیبی از صدف های دریایی هستند که با کاربری گردنبند، دستبند، کلاه، کفش در کنار صنایع سوزن دوزی و شیشه‌هایی حاوی خاک قرمز رنگ هرمز به علاقه مندان فروخته می شوند.

زنان محلی در بازار هرمز

زنان محلی در بازار هرمز

اقامت در جزیره هرمز

جزیره هرمز، جزیره‌ای کوچک است که بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان معمولا از آن به صورت یک روزه بازدید می‌کنند و جهت اقامت به جزیره قشم بازمی‌گردند. یکی از علل تشدیدکننده این مسئله، نبود اماکن اقامتی کافی در جزیره هرمز می‌باشد. تقریبا مکانی برای رزرو قبلی در هرمز وجود ندارد و شما باید به شکل سنتی از گزینه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود دیدن کنید.

به هرحال اگر قصد اقامت در جزیره هرمز را دارید می‌توانید خانه‌های محلی موجود در جزیره و اقامتگاه‌های بومگردی هرمز را برای سپری کردن اوقاتتان انتخاب کنید. همچنین در تمامی مناطق جزیره هرمز امکان کمپ و چادر زدن وجود دارد پس می‌توانید شب را در چادر خود بمانید.

در نظر داشته باشید که جزیره هرمز فاصله بسیار کمی با قشم دارد، پس اگر می‌خواهید شب را با خیال راحت سپری کرده و نگران اقامت خود نباشید بهتر است به قشم بازگشته و در اقامتگاه‌های فراوان آن جزیره ساکن شوید.

غذاهای محلی جزیره هرمز

در جزیره هرمز تقریبا رستورانی وجود ندارد و مردم محلی در خانه‌های خود از شما پذیرایی می‌کنند. هرمز غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را امتحان کنید. از جمله غذاهای محلی معروف جزیره می‌توان به ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس و سوراغ که در پخت آن از خاک خوراکی جزیره نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

سفر به بندر بی نظیر چابهار

خلیج گواتر، بندری زیبا در انتهای ایران

سوالات متداول

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز حدودا 8 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از نظر موقعیت استراتژیک به عنوان کلید خلیج‌فارس شناخته شده است زیرا که بسیار به تنگه هرمز نزدیک است.

غذاهای محلی جزیره هرمز چیست؟

از جمله غذاهای محلی معروف جزیره می‌توان به ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس و سوراغ که در پخت آن از خاک خوراکی جزیره نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد.

مکان های دیدنی جزیره هرمز کدام است؟

جزیره هرمز مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به دره رنگین کمان، عار الهه نمکی، دره مجسمه ها، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل سرخ، موزه دکتر احمد نادعلیان و جنگل حرا اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به هرمز کدام است؟

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان آب و هوای هرمز بسیار معتدل و مطبوع می‌شود و زمان خوبی برای سفر به این جزیره زیباست.